AIRBAG DLA MOTOCYKLISTY, CZYLI SŁÓW KILKA O TYM, DLACZEGO STANIE SIĘ LUDZIKIEM MICHELINA MOŻE URATOWAĆ NAS Z OPRESJI
Każdy kojarzy maskotkę firmy Michelin, niestety często nieco inaczej niż zakładał producent opon :). No cóż, ludzkie zgryźliwości czasem nie mają granic i choć to nie one będą tematem tego artykułu, określenie, że „wygląda się, jak ludzik Michelina” miewa czasem swoje „dobry strony”.
Kiedy? Gdy chodzi o bezpieczeństwo motocyklisty.
Zatem żarty na bok, bo temat jest poważny.
W tym artykule znajdziecie garść istotnych informacji przybliżających rolę, jaką odgrywają poduszki powietrzne w odzieży motocyklowej. Uchylimy też rąbka tajemnicy o technologi D-air stworzonej przez Dainese.
Motocyklista musi być bezpieczny
Producenci prześcigają się w tworzeniu specjalnych produktów i technologii, które mają zapewnić bezpieczne użytkowanie motocykla. Znamy to doskonale choćby z kasków motocyklowych (link do art.) czy odpowiedniej odzieży (link do art.). I choć wykorzystanie technologii poduszek powietrznych zapożyczonej z samochodów, początkowo wydawało się pomysłem nierealnym do wykonania, okazało się strzałem w dziesiątkę. Po latach badań, testów i ciągłego rozwoju mamy na rynku całkiem pokaźny asortyment airbagów, w które wyposażone są kamizelki, kurtki oraz kombinezony motocyklowe.
Airbag dla motocyklisty?!
Jak najbardziej! Jednak nie w formie znanej nam z wersji samochodowej. Poduszki powietrzne dla fanów jednośladów to dodatki do ubrań motocyklowych (kamizelek, kurtek czy kombinezonów) zaopatrzone w specjalne komory wypełniające się gazem oraz elektroniczne bądź mechaniczne systemy kontroli.
Przeniesienie jeden do jeden sposobu działania poduszki powietrznej w aucie było niemożliwe do wykonania w przypadku użytkownika motocykla. Konstruktorzy jednak stworzyli swoisty rodzaj airbagów dla użytkowników jednośladów wykorzystując ich funkcje w nieco zmodyfikowanej formie. Gdy przypadku samochodu wpadamy w poduszkę ukrytą w elementach samochodu w tej wersji poduszka jest integralną częścią ubrania i zawsze pozostaje na motocykliście. Jak wiadomo, w wielu przypadkach ten ląduje całkiem gdzie indziej niż jego motocykl. Po aktywacji izoluje użytkownika od przeszkody lub podłoża okalając część tułowia elementami wypełniającymi się gazem. Absorbują one energię i chronią przed skutkami zderzenia. Głównym zadaniem poduszki jest ochrona karku, pleców i klatki piersiowej, są również modele chroniące dodatkowo barki.
Air-bag różne systemy aktywacji, który wybrać?
Jak w całym asortymencie motocyklowym i w tym przypadku mamy w czym wybierać. Znajdzie się tu coś dla fanów zarówno najnowszej technologii, jak i niezawodnych prostych rozwiązań.
Pod względem mechanizmu aktywacji możemy wyróżnić:
• System mechaniczny. Polega na uruchomieniu napełniania się przestrzeni gazem za pomocą tzw. zrywki. Zrywka to nic innego jak prosty mechanizm z zawleczką kulową, której zerwanie pod wpływem szarpnięcia wyzwala uwalnianie się gazu z kartridża. Zrywka montowana jest w kamizelce lub kurtce i połączona specjalną linką z motocyklem. Aktywacja następuje w przypadku gwałtownego ruchu, np. wyrzucenia motocyklisty, upadku itd. Aby zabezpieczyć poduszkę przed przypadkową aktywacją, np. podczas zsiadania z motocykla bez odpięcia linki, ustalono minimalną siłę aktywacji na 30 kg. Wśród dostępnych na rynku modeli ubrań z tym systemem możemy wyróżnić Helite Turtle 2 Air Nest, Spidi Air Dps, Helite Touring B.
• System autonomiczny. Jest w pełni kontrolowany przez elektronikę złożoną z żyroskopów, akcelerometrów oraz czujnika GPS (tzw. czujnik CDU), wbudowaną w kamizelkę, kurtkę bądź kombinezon. Kontroluje on zachowanie kierowcy w czasie rzeczywistym (około 1000 razy na sekundę), a aktywacja następuje w czasie około 60 ms. Dzięki zaawansowanej technologi airbag działa zarówno na postoju wykrywając drgania uruchomionego silnika, jak i przy małych prędkościach, w niektórych przypadkach to nawet 10 km/h.
Oczywiście ten podział nie załatwia sprawy do końca. Producenci prześcigają się w stworzeniu jak najlepszej dla użytkownika opcji, bazując na własnych technologiach i rozwiązaniach, dlatego poszczególne modele różnią niuansami w obrębie każdego z ww. rodzajów. Cóż, chciałoby się rzec dla każdego coś dobrego.
GPS a brak zasięgu…
Znamy bardzo dobrze ten problem. Wciąż zdarzają się takie miejsca, gdy stajemy się całkowicie „odcięci od świata”. W codziennym życiu wielokrotnie nastręcza nam to trudności i wydaje się wzbudzać dużą obawę w sytuacji, gdy mamy zawierzyć systemowi nasze bezpieczeństwo. Ok, nie do końca zawierzyć, gdyż zdrowy rozsądek i własna odpowiedzialność na drodze to „coś”, z czym zasięg powinniśmy mieć cały czas.
Jednak co w przypadku gdy system zawiedzie?
Są miejsca, gdy sygnał GPS zostaje osłabiony, np. podczas przebywania w tunelu lub na parkingu podziemnym. Na ten problem producenci znaleźli rozwiązanie w postaci dodatkowego czujnika SDU montowanego na motocyklu, który pozwala na wykrycie nieskoordynowanych ruchów motocyklisty już w czasie 0,03 s., rozwiązuje on też kwestię braku możliwości aktywacji podczas postoju. Dużym plusem czujnika SDU jest możliwość sparowania go z kilkoma użytkownikami.
W tym artykule chcielibyśmy jednak pochylić się nad kwestią airbagów autonomicznych a dokładniej technologii D-air.
Czym jest system D-air w odzieży motocyklowej?
Technologia D-air to dziecko marki Dainese, pionierów w tej dziedzinie. System został w całości oparty na elektronice. Dzięki wbudowanym
- 3 akcelerometrom
- 3 żyroskopom
- czujnikowi GPS,
👉👉👉 SPRAWDŹ BESTSELLERY – teraz możesz upolować je w najlepszej cenie! 👇👇👇
🤶 tylko teraz rabaty do nawet 35% 🎅
Nieskoordynowane ruchy kierowcy zostają wykryte w ułamkach sekund – aktywacja poduszek następuje w 55 ms od momentu utraty kontroli, proces napełnienia się komór to zaledwie 22 ms. Jak wiemy ułamki sekund mają w tym przypadku ogromne znaczenie. Zachowanie motocyklisty jest skanowane w czasie rzeczywistym 1000 razy na sekundę.
Dzięki zastosowanej technologii mikrowłókien:
- gaz równomiernie rozprowadza się po całym obszarze bez przemieszczania pod naciskiem
- airbag dla motocyklisty <poduszka powietrzna> maksymalnie pochłania energię powstałą przy uderzeniu.
Dużym plusem jest fakt, że system działa również na postoju – wyczuwając wibracje uruchomionego motocykla, a prędkość aktywacji to już 10 km/h.
Poduszka reaguje w przypadku czołowego lub bocznego zderzenia z ruchomymi i nieruchomymi przeszkodami, gdy kierowca zostaje wyrzucony z motocykla, podczas utraty przyczepności toczenia się lub ślizgania motocykla po asfalcie. Użytkowanie produktów Dainese D-air nie wymaga posiadania abonamentu oraz połączenia z motocyklem. W autoryzowanych serwisach można raz na 3 lata sprawdzić stan kamizelki oraz dokupić i wymienić wystrzelony nabój z gazem. System aktywowany jest poprzez metalowy zatrzask, wszelkie informacje dotyczące działania airbaga kierowca odbiera poprzez komunikat świetlny i wibrację.
Odzież Dainese z systemem D-air przeszła całą gamę crash testów, a technologia jest wciąż rozwijana i ulepszana w odpowiedzi na zapotrzebowania użytkowników. Firma wypuściła również wariant połączenia poduszek z systemem D-air z motocyklem.
Dainese D-air Smart Jacket i D-air Racing 3
Dainese w swojej ofercie ma kamizelki, kurtki i kombinezony D-air, wszystkie stworzone w oparciu na ich innowacyjnej technologię D-air – tworzą gotowy system bezpieczeństwa, którego podstawą jest airbag dla motocyklisty.
Kamizelka Dainese Smart Jacekt D-Air z certyfikatem airbag daje możliwość zakładania jej zarówno pod kurtkę, jak i na zewnątrz. We wbudowanym na plecach panelu umieszczono cały „mózg”- jak sam producent zwykł określać system. Oczywiście w zależności od przeznaczenia, a dokładniej czy będziemy nosić ją jako element wierzchni, czy pod kurtkę – należy dobrać odpowiedni rozmiar (w tym wypadku należy pamiętać o zachowaniu przestrzeni na ewentualne napełnieni się kamizelki).
Kamizelka, choć nie jest wyposażona w dodatkowy ochraniacz na plecach, ma wbudowany pas nerkowy i jest wyposażona w płaskie kieszenie i odblaski. Wykonana jest z odpornego certyfikowanego materiału.
Jednak to nie wszystko, co mam nam do zaoferowania firma Dainese. Z technologią D-air powstały również kurtki. Dainese D-Air Racing 3 to skórzana perforowana kurtka z wbudowaną poduszką powietrzną, w swojej ofercie producent ma również tekstylną kurtkę sportowo-turystyczną Dainese Cyclone D-Air.
O uzbrojeniu się systemu, poziomie baterii czy połączeniu z GPS informuje użytkownika kontrolka wyposażona w diody i wibracje. Kurtki spełniają wszelkie standardy bezpieczeństwa oraz posiadają certyfikaty, są wyposażona w protektory, odpowiednie wzmocnienia oraz systemy wentylacji. Cały system D-air jest praktycznie niewidoczny.
Jednak firma Dainese nie jest jedynym producentem airbagów na rynku. Jak już wspomnieliśmy modele kamizelek i kurtek poszczególnych producentów różnią się drobnymi niuansami.
I tak:
- mogą mieć tryb sportowy bądź występować w dwóch wariantach w przypadku kamizelek
- kamizelki mogą zawierać wbudowany ochraniacz na plecach
- jednorazowy lub wystarczający na kilka użyć nabój
- aktywacja systemu w trybie postoju
- wymagane wykupienie abonamentu
- szersze działanie paneli ochronnych (ramiona, brzuch).
Technologia D-air proponowana przez Dainese lub innych producentów to z pewnością olbrzymi krok w procesie rozwijania systemów bezpieczeństwa na drodze, jednak najważniejszy jest zawsze zdrowy rozsądek oraz dostosowanie umiejętności do warunków jazdy i wymagań sprzętowych. Airbag dla motocyklisty nie zwalnia z myślenia oraz czujności. Lewa w górę!
Sprawdź modele w naszym sklepie.
AIRBAG DLA MOTOCYKLISTY oczami WIKIPEDII (fragment poniżej):
“…Kurtka i kamizelka z poduszkami powietrznymi dla motocyklistów
Zintegrowany z kurtką system poduszek powietrznych, do którego należy sznur aktywujący i nabój wypełniony sprężoną substancją gazową, otworzył nowy wymiar bezpieczeństwa motocyklistów. Elastyczny sznur pozwala przypiąć ciało do korpusu motoru. Drugi koniec sznura łączy się ze znajdującym się w ubraniu mechanizmem otwierającym nabój wypełniony gazem CO2. W czasie upadku czy zderzenia ciało oddalającego się od motoru motocyklisty pociąga kabel mocujący, przez co otwiera nabój i w ten sposób system poduszek powietrznych nadmuchuje się automatycznie w ciągu 0,1-0,3 sekundy. Kurtka z poduszką powietrzną w dużej mierze tłumi uderzenia obejmujące górne części ciała, przez co skutecznie chroni kręgosłup, szyję, żebra, obojczyk i kość ogonową…”
ŹRÓDŁO: WIKIPEDIA <poduszka powietrzna – airbag dla motocyklisty>
Mega fajny artykuł..
dziękujemy i polecamy się 🙂
(proszę do nas zaglądać – kolejne ciekawostki w przygotowaniu)