Koszyk
0

TRZYMAJ SIĘ…DROGI! Czyli jak się wkręcić w dobre opony.

Trzymaj Się...drogi! Czyli Jak Się Wkręcić W Dobre Opony.

Wybór odpowiednich opon dostosowanych do warunków jazdy oraz rodzaju naszej maszyny to warunek bezpieczeństwa na drodze – dobre trzymanie się w trasie to podstawa. Co zrobić, by nie utonąć w gąszczu informacji i właściwie rozczytać oznaczenia producentów opon? W naszym artykule łamiemy szyfr oponowej enigmy.

W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH… CZYLI OPONY W DOBREJ KONDYCJI 😉

Gdy kupujesz nowy motocykl, wraz z nim dostajesz dedykowane do niego odpowiednie ogumienie. Wszystko gra i buczy, kilometrów na liczniku przybywa, a Ty cieszysz się bezproblemową jazdą. Warto jednak raz na czas dokładnie przyjrzeć się oponom. Dlaczego? Poza odkryciem przypadkowego nabytku w postaci gwoździa sprawdzisz również stopnień ich eksploatacji. Opony się zużywają, bieżnik się ściera i traci swoje właściwości, które odpowiadają za przyczepność oraz odpowiednie odprowadzanie wody. Dobrze mieć to pod kontrolą.

JAK SPRAWDZIĆ STAN BIEŻNIKA W OPONIE MOTOCYKLOWEJ?

Z pomocą przychodzi sam producent. Między kostkami bieżnika znajdziesz specjalny element, który jest miernikiem zużycia. Gdy bieżnik jest na równi z wypustką – wskaźnikiem TWI – oznacza to, że nasza maszyna nie przejdzie już kontroli technicznej. Pamiętaj, że choć minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm – minimalna wartość nie oznacza bezpiecznej.

CIŚNIJ NA ODPOWIEDNIM CIŚNIENIU

Kolejną istotną sprawą jest kontrola ciśnienia w oponach. Warto w tym wypadku trzymać się wartości rekomendowanych przez producenta. Ważne! Ciśnienie zawsze sprawdzaj na zimnych oponach, ponieważ wzrasta ono wraz z nagrzewaniem się gumy. Gdy chcesz to zrobić po przejażdżce, daj im odsapnąć 2-3 godziny.

GDY PRZYJDZIE CZAS NA NOWE OPONY…

…a Ty kompletnie nie masz pojęcia, jakie wybrać, dobrze zacząć od zawężenia poszukiwań do określonej grupy.

Do poszczególnych rodzajów motocykla i stylu jazdy dedykowane jest konkretne ogumienie. Różnice w oponach zależą np. od rodzaju mieszanki czy profilu i rzeźby bieżnika.

Poniżej opowiemy pokrótce, jak wygląda ogólne rozróżnienie w zależności od tego, na czym śmigasz:

  • Opony dla turystyka są przystosowane do długich podróży, zarówno po mokrej, jak i suchej nawierzchni, po asfalcie oraz w terenie.
  • Pasjonatom chopperów producenci oferują opony odporne na uszkodzenia, zapewniające komfort i możliwie najniższy poziom hałasu.
  • Przy połączeniu codziennej jazdy i wypadów na tor, warto wybrać oponę szosowo-sportową. Da ona motocyklowi dużą stabilność na zakrętach. Guma odznacza się dużą miękkością, dzięki czemu dość szybko się nagrzewa, a co za tym idzie, daje dobrą przyczepność.
  • Opony o wysokich indeksach prędkości to półka dla miłośników podkręconej adrenaliny. Gwarantują dobrą sterowność, wysoką stabilność i maksymalną przyczepność. Wyróżniamy, tzw. slicki (o gładkim bieżniku), przeznaczone tylko i wyłącznie na tor oraz semi-slicki, które radzą sobie całkiem nieźle w deszczu (niektóre mają homologację na ulicę).
  • Do szaleństwa na crossie dedykowane są opony off-roadowe, które idealnie sprawdzą się na kamieniach, szutrze czy piachu. 
  • Na koniec coś dla fanów enduro, którzy w zależności od upodobań (proporcje jazdy teren – droga utwardzona) mają do wyboru opony enduro street lub ON/OFF Road.
Trzymaj Się...drogi! Czyli Jak Się Wkręcić W Dobre Opony.

Ok, ale to połowa sukcesu, co zatem dalej?

ŁAMIEMY SZYFRY

Masz oponę w ręku albo zapamiętale studiujesz zalecenia producenta, ale ciąg cyfr i liter to dla czarna magia? Aby go rozszyfrować, warto znać kilka podstawowych informacji.

CO TAM SIEDZI W GUMIE, CZYLI KONSTRUKCJA

Zacznijmy od tego, że wyróżniamy dwa rodzaje opon ze względu na ich budowę:

  • Bezdętkowe (Tubeless, TL)
  • Dętkowe (Tube Type, TT).

Jednak ten podział nie załatwia sprawy do końca, zaraz dowiesz się dlaczego.

Diagonalne, radialne? O co kaman? Krótko wyjaśniamy!

Na początek nieco faktów. 

Głównym elementem nadającym odpowiedni kształt opony, jest jej szkielet zbudowany z wytrzymałych włókien nylonowych bądź stalowych o różnych splotach, zwanych kordem. Aby bardziej zabezpieczyć oponę przed odkształceniami przy dużych prędkościach, stosuje się opasanie dodatkowymi warstwami. I tu wyróżniamy opony diagonalne i radialne, opasane bądź nie.

Informację, z jakiego rodzaju konstrukcją opony mamy do czynienia producenci ukryli pod symbolami:

opony diagonalne – warstwy kordu ułożone są na krzyż (dedykowane dla motocykli: enduro, chopper/criuser oraz klasycznych),

B opony diagonalne opasane – idealnie nadają się do cięższych maszyn, 

R opony radialne – dedykowane do dużych prędkości dzięki nitkom kordu ułożonym promieniście

radialne JLB (Joint – Less – Belt) z opasaniem monospiralnym, które m.in. podnosi indeks prędkości, o którym przeczytasz za chwilę.

Dzielenie, odejmowanie, czyli matma na oponie?!

Na szczęście nie! A przynajmniej nie dla nas, użytkowników. Aby uzyskać większą powierzchnię styku z podłożem, obecnie stosuje się opony niskoprofilowane. Dlatego część z liczb umieszczonych na gumach opisuje stosunek szerokości do wysokości opony. Przykładowy opis może wyglądać tak: 180/55. Co oznacza: 180 – szerokość w mm, 55 – procentowy stosunek szerokości do wysokości.

A teraz wróćmy do wspomnianego indeksu prędkości, który podawany jest przy użyciu liter (B-Z). To info, jakiego szaleństwa możemy się bezpiecznie dopuścić, mknąc na danym motocyklu. Np.: Z – powyżej 240km/h.

Jest jeszcze jedno wyliczenie – indeks nośności, który określa maksymalne obciążenie opony oraz oczywiście rozmiar samej felgi.

Podsumowując powyższą garść informacji, prezentujemy taką oto układankę, która możesz odnaleźć na oponie: 180/55ZR17.

Trzymaj Się...drogi! Czyli Jak Się Wkręcić W Dobre Opony.

Jest coś, na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Tak, ale to już ostatnia prosta!

Ze względu na specyfikę jednośladu, gdzie koło przednie odpowiada za kierunek jazdy i głównie hamowanie (w przeciętnych motocyklach turystycznych szosowych to proporcja 70-30%), a tylne za napęd, ważne jest rozróżnienie tych opon względem siebie. 

A oto wskazówki:

  • przód: Front, FRONT USE ONLY
  • tył: REAR, REAR USE ONLY.

Warto wspomnieć, że na rynku dostępne są również modele opon uniwersalnych, które mogą być zamieniane.

Został jeszcze numer DOT, czyli data produkcji. Dwie pierwsze cyfry informują nas o numerze tygodnia, ostatnie to rok.

A na koniec wspomnimy tylko o strzałkach umieszczonych na oponach – określają one kierunek toczenia – i to wszystko, co dla Ciebie przygotowaliśmy w tym artykule. Skoro dotrwałeś do końca, to mamy nadzieję, że dzięki nam szybko i bezproblemowo wskoczysz w nowe ogumienie.

Przyczepności!
Część informacji pochodzi ze strony www.shadow.org.pl

Szukasz dobrego sklepu dla motocyklistów?

2 komentarze do “TRZYMAJ SIĘ…DROGI! Czyli jak się wkręcić w dobre opony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0